czwartek, 6 września 2012

Rękawiczki - wzór szydełkowy

Dzisiaj przygotowałam dla was instrukcje jak własnoręcznie wykonać rękawiczki bez palców. Ten dodatek jest ostatnio bardzo modny. Kluczową sprawą w wykonaniu takiego elementu jest odpowiednie dopasowanie wymiaru na własną dłoń. Ja jako przykład podam przeliczenia dla wymiarów mojej dłoni.

Najpierw należy określić parametry wzoru z jakiego wykonana będzie nasza rękawiczka. Ja wybrałam prosty wzór złożony z słupków skrzyżowanych. W praktyce można wykonać rękawiczki z każdego istniejącego motywu. Jedynym wymaganiem jest to aby dało się ładnie zwiększać/zmniejszać wzór. Poniżej przedstawiam podstawowy schemat wzoru oraz schemat zawierający sposób powiększania robótki.



Przy powiększaniu tego wzoru należy pamiętać że każde dodanie musi składać się z dwóch części, dodani z jednego i drugiego końca jeśli brzegi robótki mają być połączone, lub w dwóch następnych rzędach z tej samej strony jeśli brzegi pozostaną wolne (np. przy otworze na kciuk). Jeśli nie zachowamy tej reguły połączeni będzie wyglądało nieestetycznie. Pamiętajmy że każde pojedyncze dodanie z jednej z stron można uważać za zwiększenie robótki o pół jednostki podstawowej.



Pierwszym krokiem jest wykonanie próby wzoru nicią i szydełkiem jakimi będziemy wykonywać rękawiczkę. Niestety nie jestem w stanie teraz powiedzieć z jakich materiałów wykonane są moje egzemplarze gdyż robiłam je już bardzo dawno temu i nie pamiętam. Dobrze jest wykonać próbę składającą się z minimum 5 jednostek wzoru i 5 rzędów wzoru. Następnie fragment mierzymy i zapisujemy wynik. U mnie jest to 6 x 5 cm.


Następnie dokonujemy pomiarów obwodu dłoni przy palcach i w najgrubszym jej miejscu. U mnie to 20 cm dla linii A i 23 dla B. Określamy wysokość rękawiczki od strony palców otwór na kciuk, miejsce rozszerzania się dłoni i długość rękawiczki. Zgodnie z rysunkiem odległość 1 to połączona część rękawiczki, 2 to odległość od początku wcięcia na kciuk do najszerszego miejsca dłoni, 3 wyznacza koniec otworu a 4 to pozostała długość rękawiczki. Polecam nieco obniżyć miejsce na kciuk (zwiększyć odległość 3) aby rękawiczkę lepiej się ubierało. U mnie kolejno 1 – 3 cm, 2 – 5 cm, 3 – 4 cm i 4 – 5 cm.

Rękawiczkę wykonujemy od góry. Zaczynamy liczenie od rozmiaru A, u mnie 20 cm. Dzielimy ten rozmiar przez podstawową szerokość próbki czyli 6 cm. Otrzymujemy wynik 3,33. Mnożymy to przez ilość jednostek wzoru w próbce czyli 5 i otrzymujemy 16,6 jednostek wzoru. Możemy zaokrąglić w dół tę ilość, gdyż zawsze koronka gotowa nieco się poddaje na szerokość, poza tym połączenie brzegów dodaje trochę długości. Podobnie przeliczamy dla długości B, co daje nam 19 jednostek podstawowych wzoru.


Nabieramy odpowiednią liczbę oczek łańcuszka i wykonujemy pierwsze rzędy na wymiar 1. Zalecam wykonywać rękawiczkę od razu zamkniętą, czyli pracować na okrągło zamykając rzędy oczkiem ścisłym. Wygląda to lepiej niż późniejsze zszywanie brzegów.

U mnie 1 miała 3 cm więc wykonuje trzy rządki (zgodnie z wzorem u mnie jeden rządek ma 1 cm). Następnie rozpoczynam wcięcie pod kciuka. Wykonuje 5 rządków bez połączonych brzegów nic nie dodając do żadnej ze stron.

Teraz pracujemy na długości 3. Będziemy na niej dodawać konieczne oczka. U mnie zaczynam od 16 jednostek wzoru a powinnam skończyć na 19, czyli mam dodać w sumie 3 jednostki. Pojedyncze dodanie zwiększa nam robótkę o pół jednostki czyli mamy wykonać tę operacje 6 razy. Dodatkowo wiemy ze mamy do dyspozycji 4 rzędy robótki, bo tyle zmieści nam się na długości 3. Można podzielić je symetrycznie, ale o wiele lepiej wychodzi wykonanie tego niesymetrycznie, tzn. dodajemy więcej od wewnętrznej strony dłoni. Otwór na kciuk wychodzi wtedy bardziej zaokrąglony. Wyznajemy tu zasadę że dodajemy po stronie wewnętrznej dłoni w każdym rzędzie a po zewnętrznym tylko tyle ile zostanie. Czyli ja od wewnątrz dodam 4 a od zewnątrz 2 w ostatnich rzędach. Jeśli podział wychodzi wam równy, albo musicie dodać więcej niż pozwalają na to dostępne rzędy należy zwiększyć odległość 3 kosztem 2 i 4.

Pracując na odległości wykonujemy wzór tak jak dla odległości 1.
Jeśli ktoś chce wykonać długą rękawiczkę należy pamiętać o tym że ramie zwiększa swój obwód. Należy wtedy zmierzyć obwód miejsca gdzie chcemy aby nasza rękawiczka się kończyła i zwiększyć o konieczną liczbę jednostek podstawowych obwód na długości 4. Zwiększać należy wtedy w tym samym rzędzie na obu końcach, dodania należy rozłożyć równomiernie na całej długości 4.

Pozostaje nam wykończenie. Można zrobić to dowolnym wykończeniem byle by zgadzała się jego jednostka podstawowa z jednostką podstawową wzoru. Można także wykończyć zwykłymi półsłupkami. Wybrane przeze mnie wykończenie prezentuje poniżej.

A poniżej efekty naszej pracy:

5 komentarzy:

  1. O! Ten wzór może mi się przydać :)
    Super :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie że prowadzisz ten blog :) dopiero zaczynam przygodę z szydełkiem i już widzę że będę częstym gościem tutaj :) pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  3. Nowy katalog blogów - ekatalogblogow.blogspot.com - wpisz za darmo bloga do katalogu. Twój blog będzie lepiej widoczny w sieci.
    Pozdrawiam
    moh

    OdpowiedzUsuń
  4. Hi, I love your craft, is beauty, I love a colors, I follow your blog, hugs from Brazil.
    Visit my blog - Tita Carré - free patterns crochet

    OdpowiedzUsuń